Uitgesteld kijken tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld
15 januari 2024
Met de overstap naar het nieuwe kijkonderzoek van het NMO, eind augustus van afgelopen jaar, is er ook een keuze gemaakt om de kijkcijfers niet langer de dag na uitzending te rapporteren, maar na een week, wanneer al het uitgesteld kijken bekend is. Daar was toen vrij veel ophef over en dat is op zich begrijpelijk, als je altijd gewend was om direct de dag na uitzending te weten hoe iets gescoord had. Tegelijkertijd is het helemaal niet gek om de focus te willen verschuiven naar uitgesteld kijken. Het is immers een veel betere afspiegeling van hoe wij tegenwoordig TV-kijken. Laten we wel wezen: een nieuwe titel van Netflix wordt ook niet beoordeeld op alleen de performance op de dag waarop die titel gepubliceerd wordt.
Natuurlijk geeft het kijkgedrag op de dag van uitzending een indicatie van het succes of het uitblijven daarvan. Maar het schetst zeker niet het hele verhaal. Tijd om daar op verzoek van Screenforce eens wat dieper in te duiken! Mijn artikel kan je hier teruglezen op de website van Screenforce.