Een scherpe blik op media
 

We gaan er even tussenuit voor voetbal...


Na een zomerstop die eindeloos leek te duren zaten ontelbare fans zondagmiddag al ruim voor de start voor de buis gekluisterd om te kijken hoe ‘onze’ Max voor het eerst van zijn carrière op Spa-Francochamps van pole position zou vertrekken, met het beste uitgangspunt om het kampioenschap weer naar zijn hand te zetten. Terwijl de klok richting de magische 15:00 uur kroop, het tijdstip waarop de wedstrijd zou moeten beginnen, werd duidelijk dat de start zou worden uitgesteld. Niet zozeer wegens de aanhoudende regen, maar vanwege de hoeveelheid water op het circuit, als gevolg daarvan. Hoe de middag verder zou gaan verlopen wist niemand. Gekluisterd aan de buienradar, wachtend, hopend op een droog (of in ieder geval minder nat) moment om de wedstrijd te kunnen starten. Schakelend tussen de studio met Rob en Robert en Spa met Olav en Jack werd er gespeculeerd over hoe er gestart zou worden, wat er in de regels staat over hoe lang de race zou kunnen duren en wat dat zou betekenen voor de punten.

Het voelde voor een kijker als breaking news, waarbij een uitzending eindeloos duurt, er feitelijk maar weinig nieuws te vertellen is, er vele ‘als-dan’ scenario’s voorbij komen en analisten, presentatoren, verslaggevers en commentatoren hun uiterste best moeten doen om de tijd te vullen en, in dit geval, diep in de regels doken in een poging om de onzekerheid die ontstaan was enigszins weg te nemen en een mogelijke stip op de horizon te geven. Elk klein interview, elk beeld van een rijder die de tijd probeert te doden, elke discussie over de regels en elke blik op de buienradar hield de kijker aan de buis gekluisterd.

En toen besloot Ziggo Sport over te schakelen naar voetbal.

Het was een uitzonderlijke situatie en het zal ongetwijfeld een lastige beslissing zijn geweest (en een wedstrijd van FC Barcelona met een glansrol voor Memphis Depay is fantastische content), maar voor de Formule 1 fan was dit de verkeerde keuze. Alsof een nieuwsfeed werd stopgezet.

Gelukkig waren daar (naast Twitter) de Belgen, die op Canvas lieten zien hoe een bezemwagen met de kraan open het circuit probeerde te dweilen en hoe de marshalls in de grindbak pétanque aan het spelen waren. Maar Ziggo Sport was de Formule 1 kijker op dat moment kwijt. Die kijker kwam wel weer terug toen ze, net op het nippertje, voor de start weer terugschakelden. Grote kans dat ze meer kijkers vast hadden weten te houden als ze bij de GP waren gebleven.

Moraal van dit verhaal: onderschat nooit de toewijding van een trouwe kijker en beloon hem/haar daarvoor.