Een scherpe blik op media
 

Hoe de grote commerciële zenders creatiever zijn gaan programmeren in Corona-tijd


Met de toenemende concurrentie op het gebied van televisie en streaming moet de advertentietaart de laatste jaren over steeds meer partijen worden verdeeld. Dit heeft uiteraard ook gevolgen voor de budgetten die aanbieders te besteden hebben. En toen kwam daar vorig voorjaar ook nog een instortende advertentiemarkt overheen als gevolg van de eerste lockdown. Er moest fors gesneden worden in programmabudgetten. Dat is best lastig als het aantal uren dat je moet vullen niet minder wordt. Er zitten immers nog steeds 24 uur in een dag, en met name 6 uur in prime time.

Een voor de hand liggend keuze is dan om Nederlands product te vervangen door aangekocht product, of om aflevering op verschillende plekken in het schema te herhalen, ook wel ‘sampling’ genoemd. Maar voor een grote commerciële zender is dat eigenlijk geen oplossing. En dan dwingen beperkte middelen tot creatieve oplossingen. En dit is waar het leuk wordt.

Er was misschien een pandemie voor nodig, een pandemie die het zetje gaf, maar in het voorjaar van 2020 besloot het programmamanagement van RTL het over een andere boeg te gooien. Vanuit een “blockbuster-strategie” werden de doordeweekse titels op RTL 4 om 20:30 uur met een half uur verlengd en de Late Night talkshow een half uur naar voren gehaald en ook langer doorgetrokken. Een noodgedwongen maar gedurfde zet voor zo’n grote zender. Met name het naar voren halen van de talkshow. De kijkers snakte op dat moment echter ook naar elk beetje nieuws dat ze konden vinden (over de pandemie en de gevolgen daarvan) en daarmee was de zet ook een schot in de roos.

Tegelijkertijd besloten ze, ook tegen de (in ieder geval commerciële) tv-wetten in om op RTL 5 om 21:30 uur een dagelijkse strip uit te zenden. In eerste instantie Big Brother. Daarna 112 Vandaag, wat nu in oktober vervangen zal worden door Deal or No Deal. Dit laatste is een interessante keuze, gezien het aantal actualiteitenprogramma’s dat inmiddels op/rond dat tijdstip wordt uitgezonden en het effect van de inmiddels weer redelijk genormaliseerde nieuwsbehoefte van de kijker op de (afgenomen) cijfers van de talkshows.

Er doen verhalen de ronde dat SBS6 vanaf het voorjaar van 2022 met een dagelijkse talkshow komt met de heren van Veronica Inside. De vraag is wat zo’n talkshow zal doen qua kijkcijfers, wanneer de grootste concurrent nog midden in de programmering zit van 20:30 uur en er rond dat tijdstip een hoop andere talkshows zijn om mee te concurreren. Het zal in ieder geval een ander geluid zijn met de betreffende heren.

Tegelijkertijd is het de vraag of het vervroegen van de talkshows in stand zal worden gehouden als de behoefte aan entertainment nog verder toeneemt ten koste van de behoefte aan actualiteit.