Een scherpe blik op media
 

Cornelie constateert



Sinds begin 2022 schrijf ik voor elke editie van Broadcast Magazine een column waarin ik een blik werp op actuele onderwerpen in de audio-visuele media.


BM 426 (september 2025) - Dramatisch

Over het effect van de introductie van ad tiers bij streamingdiensten op de keuzes die zij maken ten aanzien van genres.

"Waar streaming groot is geworden met drama, is dat genre veel minder geschikt binnen een reclamemodel."

BM 425 (juli 2025) - Transfers in sportrechten

Over hoe inmiddels niet alleen de lineaire zenders, maar ook de streamers meedingen naar sportrechten.

"Streamers dingen steeds vaker mee om sportrechten. Zij zien de toegevoegde waarde van live, en daarmee van lineair."


BM 424 (mei 2025) - In de herhaling

Over het televisie landschap toen en nu, ter gelegenheid van 35 jaar BM.

"interessant daarbij is dat de eerste commerciële disruptor, RTL, tegenwoordig zélf onderdeel is van het establishment dat moet vernieuwen."


BM 423 (maart 2025) - Mag ik even uw aandacht?

Over de afnemende aandachtsspanne en hoe dat zijn weerslag heeft op kijkgedrag.

"Als iemand mij een serie aanbeveelt en er snel aan toevoegt dat afleveringen maar een half uurtje duren verzucht ik direct: "oh, wat heerlijk"."


BM 422 (februari 2025) - Recycling

Over hoe oude titels nog steeds goed werken

"Mam, is dit ook weer zo'n gerecycled nummer?"


BM 421 (december 2024) - Zachte Landing

Over mijn eerste ervaring met een streamingdienst met reclame.

"Tot mijn grote ongenoegen kwam die onderbreking zonder enige aankondiging"


BM 420 (november 2024) - Definitiecrisis

Over hoe de markt continue lineair met streaming aan het vergelijken is, terwijl de consument daar totaal niet mee bezig is.

"En dan hebben het nog niet eens over alle vodjes..."


BM 419 (september 2024) -  Mag lineaire TV dan nu van de IC af?

Over de afvlakking van de daling van lineaire kijktijd

"De vraag is waar het straks uitbalanceert' en wat het aanbod dan zal zijn"


BM 418 (juli 2024) - Live, dus lineair, toch?

Over hoe de streamers zich steeds meer op live sport gaan richten, tot voor kort gezien als een genre dat exclusief voor lineair zou blijven.

"De kijker paste zich moeiteloos aan toen Viaplay de rechten van de Formule 1 wist te bemachtigen"


BM 417 (mei 2024) - Elke dag drama

Over de revival van soaps, lineair en on demand

"Dat ook streamers nu investeren in soaps is niet zo gek"


BM 416 (maart 2024) - Als the sky niet meer the limit is 

Over de marktontwikkelingen op het gebied van streaming en de invloed daarvan op hun contentbehoefte.

"Het is van belang om een balans te vinden tussen die verschillende groepen"


BM 415 (februari 2024) - Extra collega

Over de rol van AI in onze business en hoe wij die omarmen.

"Die zorg is begrijpelijk, maar er zijn juist zoveel kansen"


BM 414 (december 2023) - Happy few

Over de stakingen in de creatieve sector in de VS over hun rechten en aandeel in succes en het effect van versnipperd kijkgedrag daarop.

" Bij streamingdiensten is het devies dus veel meer sink or swim"


BM 413 (november 2023) - Vlot onderdak

Over het afbestellen van Nederlandse producties door Viaplay en waar die producties vervolgens terecht zijn gekomen.

"Zelden is een strategie zo snel en industriebreed gekanteld"


BM 412 (september 2023) - Always On

Over de strategische keuzes die zenders maken voor titels waar je meer en minder focus op willen leggen.

"Er werd wel duidelijk onderscheid gemaakt tussen utility en core"


BM 411 (juli 2023) - Speciaal voor iedereen

Over hoe streamers van doelgroep-denken steeds meer richting broadcasting gaan.

"Ruim 40% haakt zelfs af door die keuzestress"


BM 410 (mei 2023) - Schaken met social

Over hoe uitdagend het kan zijn om een social strategie te optimaliseren voor programma's wanneer je rekening moet houden met het feit dat mensen tegenwoordig zelf bepalen wanneer ze programma's kijken.

"Hoe zo'n campagne eruit moet zien, verschilt per titel"


BM 409 (maart 2023) - Win-win(dowing)

Over hoe de grote internationale streamers al hun content voor zichzelf wilden houden, maar daar al snel op terugkwamen.

"Het is logischer om samenwerking te zoeken tussen een lineair- en en streamingplatform"


BM 408 ( januari 2023) - IP is the new primetime

Over hoe de mooiste en duurste series vroeger op primetime werden gezet (en groot gemaakt), maar met het verschuiven van kijkgedrag die logica steeds minder te handhaven is.

"Uitgesteld kijken is dus in feite minder waard"


BM 407 (december 2022) - Streaming reality

Over hoe streamingdiensten, nadat ze groot zijn geworden met scripted series, steeds meer inzetten op reality.

"De kracht van scripted library content wordt volop ingezet"


BM 406 (november 2022) - Aardverschuiving

Over de overstap van streamers naar AVOD, waar reclame eerst not-done was, en de gevolgen voor hun angstvallig afgeschermde kijkcijfers.

"Nu de grote streamers ook AVOD-proposities aanbieden, is het onvermijdelijk dat ze meer data gaan delen"


BM 405 (september 2022) - Goud in handen

Over hoe Banijay Benelux ervoor kiest om zijn creatieve kennis om te zetten in data.

"Er is een strategische keuze gemaakt om die kennis om te zetten in data"


BM 404 (juli 2022) - Kiezen en gekozen worden

Over loyaliteit van de kijker en de rol van positionering van een zender of streamer om de aandacht van de kijker te trekken.

"Ligt loyaliteit van de kijker bij de zender of bij het programma"


BM 403 (mei 2022) - Guilty pleasure

Over de focus van streamingdiensten op dating binnen het non-scripted aanbod, om de jonge doelgroep aan zich te binden.

"Rond de Bachelor franchise is zelfs een strip gemaakt op de homepage"


BM 402 (april 2022) - Speelgoedtelevisie

Over hoe speelgoedfabrikanten televisie en content gebruiken om verkoop en 'gameplay' te bevorderen. 

"Een logische conclusie zou zijn om alle ballen op VOD te zetten"


BM 401 (februari 2022) - Kwartetten met streamers

Over de explosie aan streamingdiensten en dat er logischerwijs toch echt ook een grens is aan het aantal abonnementen dat men zal afsluiten.

"Dat we alle seizoenen ook op dvd hebben, vond ze maar ingewikkeld"