Hoe het succes van scripted op streamingdiensten de complementariteit tussen lineair en streaming illustreert
Naast de voor de hand liggende verschuiving in mediaconsumptie, toont dit artikel de enorme populariteit van scripted content. Dit lijkt een vanzelfsprekende conclusie, maar deze populariteit is sterk gekoppeld aan streaming. Want als je kijkt naar lineair kijken in de afgelopen jaren, zou je geneigd zijn tot een andere conclusie te komen.
Scripted content heeft het de laatste jaren steeds moeilijker op lineaire zenders (vooral vervolgverhalen). Het succes van series zoals Bridgerton op Netflix illustreert echter dat er slechts een verschuiving is in de platformvoorkeur van kijkers als het gaat om het genre, waar kijkers de inhoud kunnen bekijken wanneer ze willen en hoeveel ze willen; waarbij ze zich met binge-watching zonder onderbreking volledig kunnen onderdompelen in een verhaallijn. Hoewel het vanuit een programmeringsperspectief begrijpelijk is, zal een wekelijkse 'lineair-achtige' rollout dat gevoel van keuzevrijheid en de klanttevredenheid mogelijk ondermijnen. Voorzichtigheid is daarbij geboden.
Wat het interessant maakt, is dat het illustreert hoe lineaire en streamingdiensten voorzien in verschillende – en complementaire – behoeften. Natuurlijk is er een aanzienlijk grijs gebied waar beide met elkaar concurreren. Maar net zoals kranten zichzelf opnieuw moesten uitvinden met een verschuiving van de focus naar diepgaande artikelen toen ze onder druk stonden van meer actuele online nieuwsplatforms, is lineaire televisie bezig zijn USP te vinden in het veranderende landschap. Het wordt steeds duidelijker dat lineair succes in dit veranderende landschap steeds meer afhankelijk is van non-scripted content en dat actualiteit en live dat een essentiële rol bij spelen.
Kllik op de afbeelding om de link te volgen naar het artikel van Hollywood Reporter.